By Ruben Schuring

In ons onderzoek over het ‘gebruik van Salesforce in de non-profit-sector’ vragen we ruim 500 non-profits hoe zij hun belangrijke werk doen met behulp van Salesforce. We ontdekten dat veel organisaties flinke sprongen maken op het gebied van marketing. En daar ben ik blij mee. Soms heeft dit begrip in de non-profit-wereld misschien een wat negatieve bijklank, maar dat is wat mij betreft onterecht. Op een onrespectvolle of eenzijdige manier met je achterban omgaan, dát is negatief.

Niet alleen maar vragen!
Zo blijven nog veel organisaties hangen in het vragen, vragen, vragen. Ik snap wel hoe dat zo ontstaat, maar soms als je een beetje uitzoomt verbaas je je over je eigen organisatie. Je vergeet snel stap twee en drie van het fondsenwerf-ABC, om het zo maar even te noemen. Volgens het samenwerkingsverband ‘De toekomst van Fondsenwerven’ gaat het om:

  • vragen
  • bedanken
  • rapporteren

En per vraag zou je eigenlijk drie keer moeten bedanken en twee keer moeten rapporteren, voordat je weer iets vraagt. Klinkt misschien een beetje wiskundig, maar probeer het maar eens toe te passen en je zult zien dat het een veel gezondere, én effectievere manier van fondsenwerving is.

Tijd voor nieuwe technologie
Wat me ook opvalt is dat steeds meer non-profits hun communicatie met donateurs, alumni of vrijwilligers verbeteren door gebruik te maken van moderne marketingoplossingen als Marketing Cloud of Pardot van Salesforce. De toekomst van marketing is sterk afhankelijk van de mate waarin we op een persoonlijke en authentieke manier een relatie kunnen opbouwen met onze omgeving. Zo’n 70% van de organisaties die we in ons rapport aan het woord laten zeggen van plan te zijn om daarom in 2018 te investeren in marketing automation.

Deze organisaties gebruiken al verschillende Salesforce clouds en apps om hun achterban te kunnen beheren. Een aantal, zoals The National Aquarium, heeft ervoor gekozen om Marketing Cloud in te zetten om het aantal silo’s te verminderen en gecentraliseerd aan die persoonlijke relaties te werken. Door gecentraliseerd met de Marketing Cloud te werken kunnen ze efficiënter werken en beter samenwerken met de verschillende teams in hun organisatie. Allemaal gericht op een betere klantbeleving, of moet ik zeggen “achterbanbeleving”?

Een passende oplossing
De native-integratie tussen Marketing Cloud en Salesforce zorgt ervoor dat je consistent en efficiënt kan werken. Het is belangrijk om nieuwe technologie te laten aansluiten bij de bestaande technologie van een organisatie. Daarom zijn we altijd kritisch in ons advies en onze keuze van applicaties of oplossingen. Wat voor de ene non-profit fantastisch werkt is alleen maar een last voor de ander. Het is cruciaal dat organisaties investeren in technologie die zowel hun korte termijndoelen als hun lange termijndoelen ondersteunt. Het gaat om belangrijke missies en beperkte budgetten, dus moet het elke euro waard zijn. Niet alleen nu, maar ook als de organisatie groeit.

Wordt dit jaar ook het jaar waarin jouw organisatie gaat investeren in technologie om te bouwen aan persoonlijke en authentieke relaties? Neem eens contact met ons op en we beginnen een gesprek om de juiste keuzes te maken voor de toekomst.

Ik hoor graag van je!

Ruben Schuring

Ruben Schuring

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

USADutch