By Lianne Aurik

Als het voor jou nuttig is om je data te delen met je achterban, is een Salesforce Community misschien een uitkomst! Met Salesforce Communities kunnen medewerkers en mensen uit de achterban in een gecontroleerde omgeving gebruik maken van de database van jouw organisatie. Jij bepaalt welke records uit Salesforce te zien zijn en voor wie en beheert alle conversaties die plaatsvinden in jouw Community.

Hoe maakt een non-profit gebruik van een Salesforce Community?

  • Beheer Fondsen – supporters kunnen een fonds aanvragen, rapporten inzien, en eerdere aanvragen bekijken op één plaats.
  • Klantenservice – supporters kunnen zoeken naar artikelen in jouw Knowledge base, vragen stellen en de status en geschiedenis van hun Cases inzien.
  • Programmabeheer – programma deelnemers kunnen inloggen en de status van Salesforce records bekijken waar zij toegang toe hebben.
  • Partnerbeheer – laat je partners met je samenwerken door hen toegang te geven tot Opportunities en Campagnes.
  • Relaties opbouwen – supporters kunnen elkaar helpen, vragen stellen of beantwoorden en bestanden delen.
  • En op veel andere manieren!

Moet ik een webontwikkelaar zijn om er een te bouwen?

Zeker niet! Trouw aan de geest van het Force.com platform is alle standaard functionaliteit beschikbaar en dat zonder een regel code te configureren. De Lightning Community Builder stelt je in staat om gemakkelijk Community pagina’s te maken met een drag and drop interface en om jouw Community te voorzien van bedrijfslogo en kleuren. Doordat er elke release nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd, zal een Salesforce Community Template een professionele uitstraling geven aan jouw Community, ook al is het in één dag opgezet!

Een Salesforce Community is geen Content Management Systeem, zoals WordPress of Drupal, dus je kunt de organisatie website niet vervangen voor de Community. Maar zodra supporters zich bij jouw aansluiten, is het een ideale manier om hen betrokken bij jouw werk te houden.

Community edities en licenties

Salesforce Communities hebben verschillende edities en licenties met verschillende prijzen. Het is belangrijk om te begrijpen welke functionaliteit bij jouw organisatie past, zodat je niet betaalt voor functionaliteit die je niet gebruikt. Bekijk deze Salesforce pagina voor de details, maar hier volgt een kort overzicht:

Customer Community

Dit is de meest gebruikte editie voor non-profits, dat Community gebruikers toegang geeft tot Accounts, Contactpersonen, Cases, en tot 10 aangepaste objecten gerelateerd aan de Account of Contactpersoon van de gebruikers.

Partner Community

Partner Communities zijn ontworpen voor grootschalige organisaties die samenwerken op gebied van verkoop, fondsenwerving en marketing met partner organisaties. Deze editie stelt je partners in staat om leads te beheren en geeft hen toegang tot Opportunities, Offertes, Orders, Campagnes en Rapporten.

Belangrijkste vragen bij het overwegen van een Community

Zullen supporters daadwerkelijk inloggen?

De belangrijkste waarde voor een Community is dat de supporters met elkaar communiceren en hen te betrekken door relevante Salesforce records te delen. Dit is alleen van nut als een groot deel van de supporters dit daadwerkelijk gebruikt. Ook al maakt een splinternieuwe Community de afdeling Marketing en IT blij, voegt het ook echt waarde toe voor jouw supporters? Vanuit het oogpunt van fondsenwerving is de vraag wat een supporter kan motiveren om in te loggen in de Community en actief deel te nemen aan de activiteiten?

Geven supporters alleen data, of moeten zij ook bestaande Salesforce records kunnen zien?

Als de communicatie eenzijdig is en er alleen data Salesforce in gaat, kan je beter gebruik maken van applicaties die formulieren afhandelen, zoals FormAssembly, FormTitan, or FastForms. De unieke kracht van een Community is het laten zien van bestaande Salesforce records aan de gebruikers. Als jouw supporters dus bestaande Salesforce records moeten kunnen zien, kan een Community een geschikte oplossing zijn.

Is het voornaamste doel dat de donateur zelf in staat is zijn donatiegeschiedenis in te zien of doorlopende machtiging te wijzigen?

Als dit het geval is, zal een Community wellicht niet de meest geschikte oplossing zijn. Alleen het hoogste niveau van Community Edities (Partner Community) stelt jouw supporters in staat om hun Opportunities in te zien, en kan kostbaar zijn als dat de enige reden is om de Community te gebruiken. Het is een mogelijkheid dit zelf te ontwikkelen in een Tabs+Visualforce Community, maar eigen ontwikkeling kan voor de nodige problemen zorgen en heeft extra kosten en onderhoud nodig. Ook heeft een Tabs+Visualforce Community niet dezelfde voordelen en lage onderhoudskosten als de nieuwe Lightning Community Builder.

Beheren en wijzigen van doorlopende machtigingen wordt gedaan door jullie payment processor en de meesten zijn op dit moment niet geïntegreerd met de Salesforce Community.

Het Salesforce ecosysteem blijft zicht ontwikkelen en steeds meer opties zullen beschikbaar worden in de toekomst. Cloud for Good is bezig met de ontwikkeling van een Lightning Component die een non-profit in staat stelt om alle Opportunities aan een supporter te kunnen tonen op een Customer Community, zodat het niet nodig is de duurdere Partner Community licenties aan te schaffen.

Heeft u nog vragen over een Salesforce Community voor jouw organisatie? Neem dan Contact met ons op en leer hoe je meer kunt halen uit jouw Salesforce.org omgeving.

Lianne Aurik

Lianne Aurik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

USADutch