By Lianne Aurik

Benut jouw organisatie het volledige potentieel van moderne communicatie? Krijgt jouw achterban relevante informatie op het moment waarop dit het meeste impact heeft? Als dit niet het geval is, heb je een systeem nodig dat in deze behoefte voorziet. Salesforce Marketing Cloud brengt marketing-automatisering naar non-profits en onderwijsinstellingen, waarmee via verschillende kanalen, zoals e-mail, mobiel, social media, advertenties en internet gecommuniceerd kan worden naar je achterban. Het bevat verschillende functies, die het mogelijk maken om cross-channel journeys te bouwen die je achterban kan doorlopen. Met Marketing Cloud kun je een e-mail naar een donateur sturen, deze verwijzen naar je social media pagina’s, ze betrekken bij posts en zo de aandacht op jouw organisatie gevestigd houden.

Marketing-automatisering is belangrijk voor elke non-profit-organisatie, het stroomlijnt je marketing-uitingen en geeft een helder inzicht in de resultaten. Wil je een e-mail sturen en deze opvolgen met een gepersonaliseerd bericht aan degenen die reageerden op jouw oproep tot actie? Marketing-automatisering kan dat voor jou doen. Als je een oproep wilt doen aan een brede achterban is Marketing Cloud het perfecte instrument om dat te doen. Bovendien krijgen non-profits een korting op de Marketing Cloud!

Laten we kijken naar de verschillende onderdelen van het platform en hoe deze in je organisatie te gebruiken.

JOURNEY BUILDER

Journey Builder is een van de gaafste onderdelen van de Marketing Cloud. Wat gebeurt er op het moment dat iemand voor de eerste keer doneert aan jouw organisatie? Waarschijnlijk krijgen ze een bedankbrief of e-mail, en misschien worden ze toegevoegd aan een nieuwsbrief om toekomstige updates te ontvangen. Met Journey Builder, kun je deze communicatie gepersonaliseerd en real-time maken, een serie berichten ontwerpen die reageren op de reactie van de donateur.

Bijvoorbeeld, een nieuwe donateur krijgt een welkomst-mail met een link om zich aan te melden voor een maandelijkse nieuwsbrief. Als de donateur zich niet binnen drie dagen opgeeft, krijgt deze een vriendelijke reminder. Als de donateur zich wel opgeeft, stuur je een ander bericht met de vraag welk programma ze interessant vinden. Een paar dagen later ziet hij een advertentie op Facebook waarop vrijwilligers worden gevraagd voor het programma waar zij interesse in hebben getoond. De donateur heeft nu via verschillende kanalen berichten ontvangen en geeft zich nu op als vrijwilliger. Houd de vrijwilliger betrokken met herinneringsnotificaties over de taken en werktijden. De interactie verloopt automatisch! Als de journey opgezet is blijft deze actief voor alle nieuwe donateurs.

E-MAIL MARKETING

Geeft jouw organisatie ook trainingsprogramma’s? Zo ja, dan kan je met behulp van de Email Studio in de Marketing Cloud een aantal berichten ontwerpen en inplannen om te sturen naar een specifieke groep uit de achterban, eventueel via Journey Builder of Automation Studio. Stel dat je verschillende programma’s aanbiedt aan werklozen om een bepaalde vaardigheid te leren. Deze programma’s variëren van sollicitatievaardigheden tot het leren van Microsoft en Google-producten. Je kunt content bewaren, zoals afbeeldingen, tekstblokken en video’s, welke kunnen worden gebruikt en hergebruikt in verschillende berichten. Een andere handige functionaliteit is Dynamic Content, wat je in staat stelt om unieke en aangepaste e-mailberichten te sturen, ook bij grote verzendingen. Als een van de gebruikers een programma heeft afgerond en de volgende stap in een training voor sollicitatievaardigheden, kun je deze een bericht sturen waarin dit programma wordt uitgelicht. Dynamic Content zorgt voor het vullen van een bericht met de juiste informatie en afbeeldingen, afhankelijk van de informatie die je hebt over de ontvanger. Programmaherinneringen en beschikbare programma’s kunnen worden geautomatiseerd met de Marketing Cloud.

GEOFENCING

E-mail is maar het begin van wat er mogelijk is met de Marketing Cloud. Er is ook functionaliteit om mensen via mobiel te betrekken bij je organisatie. Zo is het mogelijk om met Geofencing een bericht te sturen naar een mobiel, afhankelijk van waar deze zich bevindt. Organiseer je elk jaar grote evenementen of meerdere evenementen op verschillende locaties? Wanneer iemand de locatie van het evenement nadert, triggert Geofencing een welkomstbericht om te laten weten waar men zich moet aanmelden en wanneer het evenement begint. Het is een andere manier om een persoonlijke ervaring te bieden aan de achterban.

SOCIAL STUDIO

Met de Social Studio van Marketing Cloud kun je je achterban via social media betrekken bij de organisatie. Het bestaat uit twee delen: Publish, waarmee content gepland en geplaatst kan worden op verschillende social media kanalen; en Engage, waarmee alle activiteit op je social media account gemonitord kan worden, maar ook daarbuiten. Social Studio kan hetzelfde doen als de gratis tegenhangers (zoals HootSuite of TweetDeck), maar heeft functionaliteit om complexere sociale communicatie te beheren. Social Studio is ideaal voor grotere non-profits die een integrale reactieve social media aanwezigheid willen voeren. In het voorbeeld van het evenement hierboven, zou Social Studio bijhouden hoe social media gebruikt wordt door de bezoekers in de aanloop naar het evenement, op de dag van het evenement zelf en in de dagen erna.

Marketing Cloud is een krachtig platform waarmee elke non-pofit haar voordeel kan doen!

Lianne Aurik

Lianne Aurik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

USADutch