Veel organisaties zijn op zoek naar een Marketing oplossing die integreert met Salesforce. Er zijn diverse keuzes, Pardot, Marketing Cloud, Mailchimp, Campaing Monitor – elke oplossing met haar eigen mogelijkheden.

Als je zoekt naar Pardot kom je al snel tegen dat het een geweldige ‘business to business’ oplossing is. Als non-profit organisatie ben je geneigd dan niet verder te kijken, omdat het niet voor jouw type organisatie bedoeld is. MAAR, dat is dus niet waar! Pardot kan heel goed worden ingezet door non-profit organisaties!

Waarom lees je dan voornamelijk over Pardot als B2B oplossing? Dat komt omdat het hen helpt strategisch leads te converteren tussen marketing- en salesteams. Voor non-profit organisaties kan Pardot helpen bij het werven van meer fondsen en het draaien van effectieve programma’s. Op welke manier kan Pardot jouw organisatie helpen?

Landingspagina’s van Pardot

Met behulp van de landingspagina’s krijg je inzicht in bezoekers van deze pagina en hun gedrag. Je kan een Pardot tracking code plaatsen op je huidige website of je kan een landingspagina maken in Pardot (geheel in de look-and-feel van jouw merk).

Bijvoorbeeld, een webbezoeker vult een formulier in om zich aan te melden als vrijwilliger. Het systeem zal dit registreren in Salesforce en een cookie plaatsen in de browser van de potentiële vrijwilliger. Op deze manier kan Pardot de interesses van deze persoon op jouw marketing materiaal traceren. Aan de hand van dit gedrag kan Pardot automatisch punten toekennen aan de potentiële vrijwilliger en op deze manier de interesse van de individu classificeren. Deze individu vind je terug als Lead in Salesforce.

Hoe werkt het punten toekennen en classificeren?

Het punten toekennen heet ‘scoring’ in Pardot. Zodra een individu een actie onderneemt met jouw materiaal (of juist helemaal geen actie onderneemt) kent Pardot punten toe aan deze individu.

Bijvoorbeeld, als iemand een bepaald bestand opent op je website, kent Pardot punten toe voor deze handeling. Ook kan iemand weer punten verliezen.

Deze score is een doorlopende puntentelling van hoe betrokken iemand is bij jouw organisatie. Het aantal punten wat je wil toekennen aan een bepaalde handeling kan je, naar eigen wens, aanpassen.

Maar wat als er bijvoorbeeld een student onderzoek doet naar jouw organisatie en zij allerlei materialen van je website download, zich aanmeldt voor webinars, maar zij is niet de persoon die jouw team op het oog heeft om te vragen voor een donatie. In zo’n geval kan het classificeren helpen, in Pardot heet dit ‘grading’.

Zo’n classificatie in Pardot is gebaseerd op expliciete informatie over deze individu, zoals functie, in welke sector werkzaam, etc.

Scoring geeft inzicht in hoe geïnteresseerd iemand is in jouw organisatie. En Grading helpt ons om te bepalen hoe betrokken je zal moeten zijn op deze persoon. Deze twee parameters samen helpen jouw om een goed geinformeerde keuze te maken op wie je meer betrokken wil zijn en wat het betekent om een ‘warme prospect’ te zijn.

Maak krachtige e-mails

In Pardot kan je gebruikmaken van templates (sjablonen) en deze aanpassen naar de huisstijl van jouw merk. Je kan medewerkers toegang geven om deze te gebruiken in het uitreiken naar individuen. In de WYSIWYG (what you see is what you get) editor maak je je e-mail klaar en zie je precies hoe deze eruit ziet voor de ontvanger. Ook kan je gemakkelijk gepersonaliseerde velden toevoegen aan je bericht.

Is je e-mail klaar voor verzending? Stel dan de verzendlijst samen. Je kan kiezen tussen een Dynamische Lijst of een door jouw gespecificeerde lijst van contacten die deze e-mailing moeten ontvangen.

Je kan een A/B test doen, om te ontdekken welke e-mail de beste open-ratio heeft (bij een testgroep ontvangers) door te testen met twee onderwerpregels. Zodra de winnaar bekend is, kan je die variant sturen naar de gehele verzendlijst.

Wat ook een leuke functionaliteit van Pardot is, is dat je een notificatie kan laten gaan naar een van je medewerkers als een ontvanger van de e-mail een bepaalde actie doet. Een voorbeeld hiervan is om de Vrijwilligers Manager een notificatie te sturen als er op de link voor interesse in vrijwilligerswerk wordt geklikt.

Dynamische lijsten

Voor slimme en doelgerichte lijsten gebruik je ‘Dynamic Lists’. Bepaal de criteria waaraan een persoon moet voldoen om op de lijst te komen en de lijst wordt automatisch gecreëerd. Bijvoorbeeld, je wilt alleen de personen op de verzendlijst die meer dan 100 punten scoren en in de classificatie “A” vallen. Op basis van deze criteria wordt er dus een lijst samengesteld. Zodra iemand niet meer voldoet aan de criteria verdwijnt diegene automatisch weer van de lijst. Je kan de lijst baseren op allerlei criteria, ook custom-velden.

Misschien heb je wel een veld voor interesse in vrijwilligerswerk en wil je als dit veld gevuld is die persoon op de Dynamic List hebben. Het kan heel gemakkelijk!

Het Voorkeuren Centrum

Met Pardot kan een supporter zelf kiezen over welke onderwerpen hij/zij op de hoogte wil worden gehouden. Op deze manier kan je supporters helpen alleen e-mail te ontvangen over de onderwerpen die ze zelf willen. Zo zorgt dit voor meer tevredenheid en zal de klacht dat men ‘te veel e-mail ontvangt’ afnemen.

Drip Programma

In Pardot kan je heel gemakkelijk Drip Campagnes samenstellen in de Drag & Drop editor. Een Drip Campagne bestaat uit een set van e-mails die automatisch en druppelsgewijs wordt verstuurd. Iemand kan door een specifieke actie in een Drip Campagne komen (bijvoorbeeld door een rapport op je website te downloaden). Gebaseerd op de vervolgacties van de ontvanger gaat de Drip Campagne verder. Als de ontvanger op een link klinkt kan je een andere vervolgactie instellen dan wanneer de ontvanger op geen enkele link klinkt. Stel de tijd tussen de verschillende e-mails in om te garanderen dat de ontvanger niet te veel e-mails in een korte tijd ontvangt.

En een leuke functionaliteit is dat je een notificatie naar een specifieke medewerker kan instellen als er op een link geklikt wordt. Deze medewerker kan dan direct in actie komen!

E-mail Rapportages

Van iedere verzonden email is er een E-mail rapportage beschikbaar, waarin je oa. de afleverratio, open ratio en doorklikratio’s kan bekijken. Je kan dieper in het rapport duiken en zien wie er op welke manier op je e-mail heeft gereageerd.

Salesforce Engage

Nog een interessante optie is Salesforce Engage (de samenwerking tussen Pardot en Salesforce). Met Engage Campagnes hebben medewerkers toegang tot goedgekeurde e-mail templates en kunnen zij eenmalige e-mails sturen met Pardot vanuit Salesforce. Met Engage Alert kan je in de gaten houden wie er reageert op jouw marketing materiaal. Zo kan je zien dat iemand een bepaald filmpje kijkt op je website en contact opnemen met deze persoon gebaseerd op deze activiteit. Engage Rapportage helpt je team om het succes van een campagne te meten en Engage for Salesforce1 verzekert je dat Pardot ook goed op je mobiele apparaat kan worden gebruikt.

Outlook en Gmail Integratie

In veel organisaties wordt er gebruik gemaakt van Outlook of Gmail. Pardot integreert met beide. Op die manier kan je vanuit je inbox zien wat de betrokkenheid is bij je e-mail.

Op zoek naar meer Pardot?

Ontdek hier nog meer van Pardot. En doe deze Trailmix waar je in twee uur meer leert van Pardot.

 

Lianne Aurik

Lianne Aurik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *