By Ruben Schuring

Heb ik eigenlijk lol in het gebruiken van Salesforce? Ik moest mezelf die vraag wel stellen toen ik het boek van professor Ian Bogost las, genaamd: “Play anything, The Pleasure of Limits, the Uses of Boredom and the Secret of Games”. In tegenstelling tot wat je misschien verwacht pleit dit boek niet voor de ‘gamification’ van allerlei saaie onderwerpen. Het gaat volgens prof. Bogost juist om dat plezier ontstaat door het hebben van aandacht voor de dingen om ons heen, het omarmen van hun beperkingen en leren om te roeien met de riemen die we hebben (gekregen).

Vanwege mijn werk probeerde ik dat te betrekken op Salesforce, want daar gaat mijn tijd vooral in zitten. Dus hoe kan ik daar meer plezier in beleven? Laat me een paar suggesties noemen:

De eerste uitdaging kan wel eens de omvang van Salesforce zijn. Het systeem kan niet alles, maar wel ontzettend veel en voor nieuwkomers kan dat wel eens onoverzichtelijk of zelfs afschrikwekkend overkomen. Soms helpt het dan om jezelf wat beperkingen op te leggen. In het boek van Bogost vergelijkt hij het met voetbal. Zoals de meeste sporten heeft voetbal een aantal regels of beperkingen. Zo kun je bijvoorbeeld beter niet met je handen aan de bal zitten, tenzij je natuurlijk de keeper bent. Nu snapt iedereen dat deze beperking het spel juist tot voet-bal maakt. En zo kwam men ooit op het idee om de bal in het doel te koppen. Dankzij deze beperking ontstond de omhaal.

Als je jezelf een interessante beperking op wilt leggen in Salesforce probeer dan eens een maand lang geen code te gebruiken. Zo moet je alles wat je wil, of voor anderen wil doen, via de Workflow Rules, Process Builder en Flows doen.

Een andere manier om lol te hebben met Salesforce is Trailhead, een prachtig voorbeeld van gamification. Maar zoek de lol niet zozeer in het krijgen van badges en punten. De punten in Trailhead zijn net zo nuttig als in de gemiddelde spelshow: niet. Het plezier zit hem niet in het behalen van de doelen, maar in de gegeven beperkingen. En dat doet Trailhead fantastisch. De meest complexe onderwerpen presenteren ze in hapklare brokken.

Een leuke oefening is het doen van een Trail over een onderwerp dat je nog niet kent. Daarna denk je na over een mogelijke toepassing van dit onderwerp in jouw dagelijkse Salesforce-werk.

Mijn laatste suggestie is voor het krijgen van plezier in je Salesforce-werk is het stellen van een vraag. Als je nou een nieuwe feature tegenkomt, vraag je dan niet af ‘wat kan het voor mij?’ maar ‘waar is deze feature voor bedoeld?’. In zijn boek zegt prof. Bogost dat we vaak worden teleurgesteld in het leven omdat we zaken benaderen met allerlei verwachtingen. Dit is vrijwel zeker een ‘recipe for disaster’, omdat alles zijn beperkingen heeft. We zijn natuurlijk op zoek naar dingen die waarde toevoegen aan ons leven, maar die waarde vinden we waarschijnlijk veel beter als we dingen benaderen met respect voor hun beperkingen.

Ik werkte eens met iemand samen die Chatter niet wilde gebruiken omdat het niet alles deed wat hij wilde. De Salesforce-experts onder ons zullen weten dat Chatter een hoop dingen niet kan. Maar ook een hoop dingen uitstekend kan. Door de mogelijkheden te ontdekken, vind je de waarde van Chatter. Zelfs als het niet alles is wat je ooit in een communicatie-tool zocht.

Dus laat me mijn beginvraag eens aan jou stellen: heb je plezier in het gebruik van Salesforce? Ik heb ontdekt dat Salesforce een geweldige wereld is als ik de beperkingen omarm, een beetje met haar meedenk en mezelf toewijd aan het leren van wat het platform kan doen.

Kijk ook eens naar:

Ruben Schuring

Ruben Schuring

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

USADutch